1. ANDERS METEN
De meeste metingen in de langdurige zorg concentreren zich op veiligheid, de tijd die nodig is en het effect van handelingen op de gezondheidstoestand van cliënten. Hoe de cliënt en zijn mantelzorgers de geleverde zorg en de relatie met de zorgprofessional beleeft, blijft vaak onderbelicht. Terwijl juist die beleving cruciaal is voor de kwaliteit. Door kwaliteit te meten vanuit het perspectief van de zorgvrager, kunnen we de zorg beter afstemmen op de daadwerkelijke behoeften en verwachtingen. En als we de uitkomsten vervolgens ook nog voor de verantwoording van de kwaliteit van zorg naar gemeenten of zorgverzekeraars beschikbaar kunnen maken, voorkomen we onnodige registratie en besparen we kostbare tijd.
WAT DOEN WE?
We gaan op verschillende innovatieve manieren de ervaringen van zorgvragers in kaart brengen. Daarnaast proberen we inzicht te krijgen in de relatie tussen cliënten en zorgprofessionals. We zetten vooral in op eenvoudige (visuele) methodieken die ook voor mensen met cognitieve en communicatieve problemen te gebruiken zijn. Dit gaan we doen in diverse settings: thuiszorg, gehandicaptenzorg en verpleeghuiszorg.